مقالات محله

نکات مهم هنگام خرید فرش دست دوم

نکات مهم هنگام خرید فرش دست دوم

سمساری محله : فرش ، یکی از مهم ترین جز یک خانه است. وجود فرش درخانه علاوه بر گرما و پوششی که دارد ، به عنوان ابزاری تزئینی و زیبایی محیط ، نیز استفاده می شود. فرش ها دنیایی گسترده  دارند که در انواع طرح ها ، رنگ ها ، اشکال ، بافت ها و ابعاد مختلف ارائه داده می شوند. فرش های دست دوم ، امروزه بسیار رواج پیدا کرده اند. فرش هایی عتیقه و با ارزش که از محبوبیت خاصی نیز برخوردار هستند. در هنگام خرید فرش دست دوم ، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. در اینجا به چند نکته حائز اهمیت اشاره می کنیم.

  • سالم بودن ترنج و لچک فرش

در لغت ، لچک به معنی گوشه و کناره است که محل قرار گرفتن آن در گوشه و حاشیه های فرش است که به طور معمول از گل های رنگارنگ طراحی می شوند.

مهم ترین و بزرگ ترین طرح و نقش فرش ، در وسط آن قرار دارد که به آن ترنج می گویند. دقت داشته باشید که هنگام خرید فرش دست دوم ، ترنج آن سالم و بدون آسيب باشد. ترنج ، به‌ صورت دایره ای ، بیضی ، مربعی و یا  نواری یافت می شود. یکی دیگر از نکات مهم در بررسی فرش های دست دوم ، متقارن و  سالم بودن ترنج و لچک‌ یک فرش است.

  • به دنبال مشکلات آن باشید

فرش های دست دومی که در مناطق پرتردد وجود دارند ، معمولا نشانه هایی از پوسیده شدن و قدیمی بودن را دارند. در خرید خود دقت کنید ، بهتر است کمی وقت بگذارید و به دنبال مشکلات یا سایر مسائل باشید. اگر به صورت آنلاین فرش دست دوم خریداری می کنید ، حتما از فروشنده در خواست کنید که از زوایای مختلف ، از فرش برای شما عکس برداری کند.

  • از کمی ساییدگی نترسید.

اگر قسمتی از فرش دست دومی که می خواهید بخرید ، پوسیده و یا خراب شده ، نگران نباشید و به جستجوی خود ادامه دهید ، گرچه شما هم نیز یه دنبال فرش دست دوم هستید و باید کمی از حساسیت خود ، کنار بگذارید. فرش های دست دوم شرقی ، بطور ناگهانی به دلیل زیبایی ، ارزش و سن و سالشان مورد پسند واقع می شوند و خریداران ، آن ها را در عین فرسودگی می خرند چرا که دست بافت هستند و از ارزش بالایی نیز برخوردار هستند.

  • به دنبال الیافی با کیفیت بالا باشید.

بهترین فرش های با کیفیت بالا ، همیشه از الیاف طبیعی ساخته شده اند. الیاف طبیعی از پشم ، ابریشم و پنبه تولید شده اند. آن ها به مراتب قوی تر و با دوام تر هستند ، و آن ها را به بهترین شکل ممکن برای طول عمر زیاد ساخته اند.

  • بودجه خود را مشخص کنید.

نه تنها قبل از خرید باید ابعاد فرش مورد نظر خود را بررسی کنید ، بلکه باید در راهنمای قیمت گذاری خود نیز نقش داشته باشید. در خرید فرش انعطاف پذیر باشید. اگر هزینه فرش مورد نظرتان ، از پولی که دارید بیشتر شود ، ناراحت نشوید و تلاش کنید که آن را بخرید.

  • سلیقه خود را بشناسید

به دنبال فرش مورد علاقه خود باشید ، گاهی اوقات به دلیل عجله زیاد ، فرشی را می خرید که  باب میل شما نیست. وقت بگذارید و بهترین انتخاب را انجام دهید.

  • با دقت اندازه گیری کنید

هنگام خرید فرش به متراژ خانه خود ، توجه کنید. فرشی را خریداری نکنید که برای ابعاد خانه تان کوچک و یا بزرگ باشد. سعی کنید بهترین فرش را با ابعادی مناسب برای محیط مورد نظر انتخاب کنید.

  • اختلاف ها

دانستن اختلاف بین فرش ماشینی و فرش دست بافت ، بسیار مهم است. گاهی اوقات ، تفاوت بین فرش ماشینی و دست بافت دشوار است ، البته چند نکته مهم وجود دارد که می تواند شما را در تشخیص فرش دستباف و ماشینی راهنمایی کنید. فرش های دستبافت ، بسیار ارزشمند هستند و رنگ ، جذابیت ، کیفیت و جلای خاصی دارند. یک فرش ماشینی ، ممکن است در یک ساعت و یا حتی کمتر بافته شود ، اما بافتن یک فرش دستبافت ، بیش از یه ماه طول می کشد. البته به متراژ فرش و تعداد بافنده ها نیز بستگی دارد.   همچنین فرش های دست بافت را می توان از پشت آن ها تشخیص داد همچنین بعضی از فرش های دست بافت به قدری ارزشمند و گران بها هستند که ان ها را درموزه نگهداری و در معرض دید عموم قرار می دهند.

حرف آخر:

خرید فرشی دست دوم می تواند شما را در کنترل هزینه ها یاری کند. اگر دوست دارید فرش بخرید اما از پس هزینه های سنگین برنمی آیید ، حتما به سمساری ها نیز سری بزنید. در سمساری ها انواع مختلفی از وسایل دست دوم از جمله فرش هایی با تنوع بالا یافت می شود. سمساری محله با سابقه ای درخشان ، می تواند شما را در خریدی مطمئن و ایمن یاری کند تا شما بتوانید بهترین انتخاب را برای می مورد نظرتان داشته باشید. امیدواریم مطالب مفیدی را در  اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا